Een Figaro is een fantastisch voorbeeld van een tekentafel idee wat werkelijkheid mocht worden van een van 's werelds grootste autofabrikanten.

Ieder jaar maken autofabrikanten op de grote internationale autobeurzen de 'blits'  met conceptcars om nieuwe ideeen aan de buitenwereld te tonen.
De Figaro is ontstaan uit het idee om te laten zien dat je dure innovatieve techniek OOK kan stoppen in een klein autootje. 
Dat de ontwerper daarbij de vrijheid heeft gekregen om een klassiek koetswerk te boetseren maakt het geheel nog interessanter. 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    eerste designstudies

Want al lijkt het een jaren 50 voertuig, hij is voorzien van hedendaagse  techniek.                                                                                              

Qua vormgeving spat de nostalgie er vanaf. Veel chromen sierlijsten benadrukken de ronde lijnen, de 'two-tone' kleurstelling draagt bij aan het klassieke karakter.
Voeg daar het oog voor details zoals de koplampomlijstingen, achterlichten, deurgrepen, kofferbakscharnieren en witte wieldoppen aan toe en je hebt een moderne klassieker.                                                                       

    

 

Van binnen is het niet anders: Dikke lederen stoelen nodigen je uit om plaats te nemen en via het beige 'bakeliet' look stuur kijk je uit op  2 klassieke witte meetinstrumenten met snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en water-temperatuurmeters, en zelfs een analoog klokje.

 

 Ook over de vormgeving van waarschuwings-lampjes en schakelaars is goed nagedacht en het zijn van die klassieke oude, van een chroom randje  voorziene, exemplaren. De schakelaars zijn echte wipschakelaars die 10 jaar later ineens 'hot' werden op de Mini                                         

                                                                                                                            Zo is hij gepresenteerd op de Tokyo Motorshow

Waar je ook kijkt zie je de specifieke 'fleur de lils' bloemblaadjesvorm terugkeren. In het stuur, de kachelbediening, de schakelaars, de deurhendels, overal vindt je het zelfde design terug. 

De radio-CD-cassette speler is een verhaal apart. De Clarion radio unit is speciaal voor
de Figaro gemaakt, doet denken qua formaat aan een oude buizenradio en past
mooi in het design van het hele interieur.

Wij passen de radio aan zodat hij ook de Nederlandse zenders kan ontvangen,
in Japan kent men namelijk een ander frequentiegebied. 

Vaak zijn de Clarion deurspeakers totaal vergaan en wij voorzien onze Figaro's dan ook van nieuwe exemplaren. 

Het 'modernisme' van de Figaro blijkt ook uit de vele waarschuwingssignalen die je kunt horen.... verlichting niet uit, sleutel nog in contact, deur niet goed dicht, auto in achteruitstand, achterklep niet dicht, gordel niet om, de Figaro helpt je in alles herinneren dat er nog een handeling moet gebeuren voor je verder kunt.

Op de achterbank is plaats voor de hond, de boodschappen of kinderstoeltjes. Er zijn twee           3-punts gordels gemonteerd voor kleine kinderen of eerder genoemde stoeltjes/verhogers. 

In de onderste van de 2!! bagageruimtes vind je het thuiskomer reservewiel,
de krik, het gereedschap en wat ruimte voor andere spullen.
Als accessoire was er een lade te koop die je uitschuift en waar je spulletjes op kunt leggen die zo naar binnen schuiven.

In de grote, elektrisch te ontgrendelen, achterklep past het klapdak, dat met
2 ingenieuze sluitingen vergrendelt en zo achterover scharniert in de opbergruimte. 

                                        productiemodellen wijken nauwelijks af van de eerste schetsen

Qua Techniek:

De Figaro is onderhuids grotendeels gebaseerd op de Nissan Micra en daardoor zijn service
en onderdelen zeer betaalbaar.
In principe kan iedere garagehouder dan ook een Figaro onderhouden. 

De 1000cc 4-cylinder motor is gekoppeld aan een drie-traps automaat en is
voorzien van een Turbo om meer vermogen te krijgen, 76PK uit 1000cc
is zelfs anno 2017 nog steeds best veel! 

De Turbo werkt, mits in goede staat, uitstekend en is niet zozeer bedoeld om
hard te rijden maar juist om hem zuiniger te maken bij bepaalde toerentallen.
Hij verbruikt dan ook slechts 1 op 13-15 gemiddeld.

En met een gewicht van slechts 810Kg ook nog eens goedkoop in de wegenbelasting en als YOUNGTIMER al te verzekeren vanaf 100 euro per jaar.

De grootste attractie is natuurlijk het grote neerklapbare dak dat met 1 handeling zo in de kofferbak verdwijnt. 

Het vinyl dak is gevoerd en heerlijk stil, maar de meeste dakjes krimpen iets door de zon, hebben alle Figaro’s last van, maar ze zijn altijd lekvrij, door de grote afwateringsgoten. 

De meeste van onze Figaro's voorzien wij voor verkoop al van een nieuw dak, mocht er achteraf 1 nodig zijn dan is een compleet nieuw dakvinyl al te koop voor 275 euro voor de doe-het-zelver. 

Het dak heeft een verwarmde glazen achterruit dus ook in de winter heeft U een goed zicht naar achteren. 

Nissan monteerde hele comfortabele lederen fauteuils in de Figaro waar U het uren op uit kunt houden zonder vermoeid te raken! 
Ze lijken zo groot dat men vaak denkt dat ze van een dikke Jaguar komen, maar zijn echt standaard!

 

Let bij aanschaf van een Figaro op of de auto correct geregistreerd staat in het kentekenregister van de RDW.

Sommige Figaro's rijden rond met stripjes geplakt op de koplampen om zo de tegenligger niet te verblinden, dat mag absoluut niet bij een auto met een Nederlands kenteken en zorgt op zeker voor problemen bij de jaarlijkse APK. In Brabant werd recent een Figaro aangeboden met ABS en 95PK... Pure onzin van verkopers die niet weten waar ze over praten. Ook worden nog wel eens de koplampen vervangen door Volkswagen Golf lampen door verkopers die niet weten hoe je de ORIGINELE koplampen GOED moet aanpassen voor een correct lichtbeeld. Golf lampen zijn veel kleiner zijn dan het origineel en laten dus lelijke openingen zien.....

 
   

Pas ook op met Engelse Figaro's, deze zijn vaak voorzien van een mijlenteller terwijl hij met een KM teller uitgevoerd hoort te zijn, dan heeft de Figaro ineens 1.6x zoveel gelopen als hij aangeeft...

 

  

 

 

 

 

 Tevens komt het voor dat auto's op kenteken als 3 cylinder motor geregistreerd staan, of als Coupe, dat is onjuist en kan ook problemen geven

 

 

 

 

Of dat er op het kenteken staat dat het een 2-persoons auto is. 

Heel vervelend als je een dagje met de kinderen gaat toeren en je krijgt een ongeluk en later blijkt dat je niet verzekerd bent omdat de voertuiggegevens niet kloppen.... 

 

 

  

 

Er is zelfs een Figaro geregistreerd waar je niet eens in mag rijden, want hij staat vermeldt in het RDW systeem met 0 zitplaatsen!!!!!

 

 

 

 


Heeft een Figaro ook nadelen??

Jazeker, van psychologische en van technische aard......

U moet namelijk niet schuw zijn om in deze auto te rijden. 
Hij valt niet alleen op door zijn jaren vijftig design maar ook door de bijpassende kleurstelling. 

Wees voorbereid op gesprekken met wildvreemden die U van alles vragen over de auto.

U zult geduld moeten hebben als U voor de 80e keer hoort van een oud baasje dat ie zelf ook zo'n auto heeft gehad vroeger.... 


U zult veelvuldig moeten zwaaien en bedanken voor de complimentjes die U krijgt tijdens het rijden.

U zult zich moeten aanleren om direct naar de goede kant te lopen om in te stappen.... (staat heel lullig als U voor een vol terras aan de verkeerde kant wilt instappen)

U kunt zichzelf het beste aanwennen om niet het merk te noemen, dan reageren mensen namelijk gelijk heel anders, geen idee waarom....

Zo krijgt U vanzelf en ongevraagd te horen dat ie meer dan 50 jaar oud is en waarschijnlijk een vroege MG, Riley, Goggomobil, Renault Dauphine of andersoortig Engels spul is...

Ok, nu serieus; de technische kant:

Een Figaro is altijd 26 jaar oud! en heeft derhalve zijn sterke en zwakke punten in die tijd behoorlijk bloot gegeven.


Onderhoud is van groot belang, distributie en waterpomp dienen op tijd vervangen te worden en de Turbo kan versleten zijn. 
Roest is bij veel Figaro's een probleem (Wij verkopen alleen roestarme exemplaren!)
Onderhuids is een Figaro grotendeels gebaseerd op een Micra, maar er zijn specifieke Figaro componenten die niet uitwisselbaar zijn en dat kan bij een normale garage nog wel eens tot problemen leiden.

De Figaro kent wel wat specifieke probleempjes, zo willen de elektrische ramen vaak kuren vertonen (wij passen ze allemaal aan zodat dat niet meer gebeurd), zijn er nog wel eens elektrische problemen bij de zekeringenkast (wij modificeren die zodat er geen sluiting meer kan ontstaan) en zijn de Figaro motoren gevoelig met koeling en hitte.
Wij passen al onze Figaro's daarop aan door het motormanagement aan te passen en de turbodruk iets te verlagen zodat de turbo WEL heel blijft en de motor niet meer oververhit raakt. Daarnaast willen de kopbouten nog weleens afbreken met alle gevolgen van dien. Wij controleren deze en vervangen ze indien nodig.

Ook zijn er veel exemplaren in omloop die behoorlijk verroest zijn. Niet altijd zichtbaar omdat sommige carrosseriedelen van kunststof zijn!
E
r zijn best veel exemplaren die onderhuids weggerot zijn, maar waar dat aan de buitenkant niet zichtbaar is. 
Dan kunnen dorpels, draagarmen, subchassis en bodem behoorlijk krokant worden! 

Wij hebben een voorbeeld staan om te laten zien hoe erg het kan zijn/worden.

Laat altijd een Figaroexpert er naar kijken om teleurstelling te voorkomen achteraf!

  

Heeft de Figaro dan toch nog voordelen na het lezen van het voorgaande?

JA....

Los van de hoge aaibaarheidsfactor (iedereen vindt hem namelijk leuk) is het een betrouwbare metgezel die U overal naar toe brengt.

Hij biedt:

een veel modernere rij-ervaring dan U verwacht,
een heerlijk klapdak waardoor U wel in de zon, maar niet in de wind zit,
een sportief motortje dat inhalen tot een sport maakt,
een heerlijk uitzicht op een fraai dashboard,
een achterbank voor kinderzitje(s) of de boodschappen.

Onze Figaro's zijn daarnaast nog uitgerust met centrale vergrendeling met afstandsbediening.

En most of all:

Hij geeft U altijd een smile van oor tot oor!!!!!

Niks geen grijze muis mentaliteit van de hedendaagse 500 in een dozijn autootjes, Nee, een unieke icoon die U laat opvallen in het huidige straatbeeld


Puur individualisme op autogebied!

Los van het feit dat iedereen een mening heeft over de Figaro, zijn er wat uitspraken die we graag met iedereen wil delen;

'Wel jammer dat ie rechtsgestuurd is hoor'
Geloof me, iedereen rijdt er zo mee weg, en met parkeren is het zelfs uitermate handig, want U kijkt uit het raam zo naar de stoep waar U langs parkeert....
Ook fietsers die naast je rijden als je rechtsaf wilt slaan zie je veel eerder.

'En de parkeergarage dan'
De Figaro is zo smal dat als U even uw bips iets oplicht, U waarschijnlijk zo bij de knop voor het kaartje kunt, en voor de kleinere medemens is er een heel handig grijphulpje, waarmee U zo het kaartje aanpakt uit de automaat, wij leveren dat bij iedere Figaro....

'Maar inhalen dan' 
Geloof ons, een Figaro is dermate rap dat U binnen een zucht voorbij die grote vrachtwagen bent....

'Niet echt een veilige auto he?'
O nee, 3 punts rolgordels voor en achter, elektronische gordelspanners, deuren met 'side protection' verstevigingsbalken, chassis met verstevigingsbalken en met geventileerde schijfremmen en rembekrachtiging is het gewoon een moderne auto. En omdat hij weinig weegt staat ie ook nog op tijd stil....

'Is zoiets nou een beetje comfortabel?'
Dacht het wel, dikke lederen stoelen, stuurbekrachtiging, automaat, elektrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening en doordat de dakspanten blijven staan bij open rijden blijft uw haar ook nog in model!

'Je blijft wel sleutelen aan zo'n oude auto zeker?' 
Helemaal niet! Het is betrouwbare Nissan techniek die garant staat voor vele honderdduizenden kilometers bij een juist onderhoud. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar via onze directe link met Nissan Japan.

'Plaatwerk is zeker niet meer te krijgen voor zo'n ouwetje?' 
Veel is nog gewoon nieuw te bestellen via onze contacten maar er is ook veel 2e hands te koop en zeker geen probleem.

'Je kunt toch niet meekomen met het huidige verkeer in zo'n ding?' 
We zullen niet zeggen dat U ieder stoplichtsprintje wint, maar de Figaro is veel sneller dan iedereen denkt en op de grote weg kan hij gewoon goed meekomen. Topsnelheid is zelfs 160, al raden we dat niemand aan....  Het lekkerst rijdt de Figaro tussen 80 en 120 km/u.

'Nederland is toch geen land voor een cabriolet?'
Nou, zelf rijden we meer dan 250 dagen per jaar 'open', juist omdat men van wind en weer geen last hebt en er is niets zo bevrijdend als even omhoog naar de lucht kijken, terwijl de haren licht wapperen. De Figaro heeft een ruim bemeten kachel die het interieur goed warm kan houden.
We raden dunharige berijders wel een petje aan, want een verbrand bolletje is zo gebeurd...

'Dakje is zeker niet waterdicht?'
Kijk, en daar houdt iedere vergelijking met een oude Engelse klassieker op, een Figaro is absoluut waterdicht, zelfs met de meeste gekrompen dakjes...

Techniek:                                                 Motor:                      4 cil., 987 cc

Max. vermogen :     56 kW/76 pk bij 6000 tpm

Max. koppel :          106 Nm bij 4400 tpm Aandrijving:            voorwielen, automatische driebak

Remmen v/a:          geventileerde  remschijven/trommels

Bandenmaat:          165/70/12

Gewicht:                  810 kg 

0-100 km/h:             sneller dan je denkt...

 Topsnelheid*:          160 km/h

Belasting per kwartaal:          € 48 - € 61

Verbruik gemiddeld*:              6,1 l/100 km (1 op 16,5)

Praktijkverbruik gemiddeld :   6,8-7,5 l/100 km (1 op 13-15)

* = fabrieksopgave